torsdag 13 november 2008

Budgetberoende

Jag har något jag måste erkänna.

Efter att ha varit med vid över 30 budgetbehandlingar i Kommunfullmäktige har jag blivit budgetberoende. Jag förstår inte hur jag , nu när kommunen går över till tvåårsbudgetar, skall kunna klara mig nästa år. Jag hoppas att det åtminståne blir en liten kompletteringsbudget under mellanåret.Om nu inte hela Kommunfullmäktige får abstinens och drabbas av återfall.

Å andra sidan får jag nu god tid på mig att fundera över det märkliga fenomenet att de partier som är i opposition även med samma skatt,alltid har mer pengar att fördela än de som är i majoritet. Jag har inte hittills lyckats klura ut hur det kan bli så.

Det är på något sätt djupt tragiskt att partier som i majoritet aldrig får uppleva glädjen av att ha lika mycket pengar som de som är i opposition.

Särskilt synd är det naturligtvis om oss i Centerpartiet.För genom att vi nästan alltid tillhört majoriteten har vi sett över tiden ständigt haft mindre pengar att fördela än övriga partier.Bara det vore skäl nog att försätta sig i opposition.

Jag har funderat på hur man till kommuninvånarnas fromma skull kunna dra nytta av detta märkliga fenomen.Man skulle kanske kunna tänka sig att oppositionen ,sedan majoriteten beslutat om skattesatsen,fick besluta om själva innehållet i budgeten.

Men det skulle naturligtvis inte fungera för då skulle oppositionen hamna i majoritet. Och då hade man ju plötsligt inte längre ha lika mycket att fördela.

Nää, det verkar inte vara någon lösning på problemet.Det är nog säkrast att man håller sig till den gamla ordningen. D v s räknar med att väljarna glömt vad man sade i opposition den dag man eventuellt kommer i majoritet.Det har ju fungerat hittills.

Inga kommentarer: