söndag 20 september 2009

Den glömnda soptippen

När är man gammal ?

Förmodligen när man jagat råttor på en soptipp som för länge sedan blivit bortglömnd av alla myndigheter.

För så verkar det ju vara med kommunens gamla ,för länge sedan nedlagda, soptipp bakom LSS klubbstuga vid segelbåtshamnen, där jag som grabb med kompisarna gick runt med slangbellan.

Fast nu verkar det ju bara gälla kommunen.För många, till åldern mogna Linköpingsbor, minns mycket väl var den låg och hur stor den var.

Och det är inte frågan om någon liten privat harmlös sopgrop, kan jag säga. Det är en jättetipp som gick ända ner till vattnet innan man ändrade åns sträckning.

Detta är i och för sig inte särskilt förvånande. På den tiden,t o m innan en nedlgada tippen i anslutning till det nuvarande reningsverket fanns,vägde miljöaspekterna vid placeringen av en soptipp inte särkilt tungt, om det överhuvudtaget ens gjordes någon miljöbedömning.

Det som förvånar mig är att man ingenstans i kommunens handlingar har hittat några uppgifter om denna stora kommunala soptipp.

Jag är övertygad om att sådana finns om man bara gräver tillräckligt djupt.

Jag är också nästan helt säker på att jag under min tid som kommunalråd,när vi diskuterade miljöproblem med gamla soptippar,bl a pekade på den nu aktuella tippen.

Det är naturligtvis möjligt att det aldrig har kommit med i några protokoll.Men det tvivlar jag på.

Hur som helst står kommunen nu inför ett mycket stort miljöproblem som först och främst måste klarläggas och därefter på lämpligt sätt åtgärdas.

Vi som minns hur det var ställer gärna upp med den information vi kan ge.

Inga kommentarer: