söndag 20 september 2009

Telefonterror 2

"Det är många som ringer just nu."

"Du är placerad i telefonkö som betjänas av 29 handläggare. Du har plats nummer 58 i kön. Din väntetid beräknas till ca 47 minuter ".

"Tack för att du väntar.Vi besvarar ditt samtal så snart vi kan"

"Gäller ditt ärende a, tryck 1. Gäller ditt ärende b, tryck 2. Gäller ditt ärende c, tryck 3. Annars vänta kvar."

" För att vi snabbare skall kunna behandla ditt ärende ber vi dig knappa in ditt personnummer.Avsluta med en fyrkant."

Känns det igen ?

Det finns få saker som kan få mig så topptunnor rasande som alla dessa telefonköer och detta eviga knapptryckande varje gång man försöker att få kontakt med någon myndighet eller något s k serviceföretag.

Det mesta går att ordna via internet sägs det. Jo visst, jag brukar försöka med det. Men ibland måste man tala med en levande människa som kan förstå vad man menar.

Den senaste inovationen i denna telefonterrorism är att kombinera knappandet med köandet.
Först väntetid för att komma fram. Sedan knappa in.Ny väntetid.Knappa in igen och ny väntetid o s v.Det tycks inte finnas någon gräns för vad man är beredd att utsätta människor för.

Lyckas man sedan till allt elände trycka på fel knapp efter 42 minuters väntetid och får börja om från början är blodstörtningen nära.

Ibland har den inspelade rösten att meddela att: "Om du inte vill vänta kan vi ringa upp dig när det blir din tur".

Försök inte med det säger jag bara.
För en tid sedan fick jag anledning att ringa sjukvårdsupplysningen. Ställd inför alternativet att vänta i telefonen i ca 50 minuter eller att bli uppringd när det var min tur ,valde jag det senare.
Det är 14 dagar sedan. Och än har ingen ringt.

Hur kan någon bara komma på något så sataniskt som telefonköer och knappa-in-val ?

Finns det ingen Guantanamobas för den här typen av terrorister ?

Inga kommentarer: