söndag 20 september 2009

Telefonterror 1

Jag blir så fruktansvärt trött på detta eviga ringande i tid och otid av dessa äppelhurtiga och envisa telefonförsäljare som försöker pådyvla en alltifrån elabonnemang till kalsongprenumerationer.

Det går knappast en dag utan att dessa, som svampar ur jorden framväxanade mer eller mindre seriösa sk callcenter ,tränger sig på. Snabbt som ögat och utan betänketid uppfordras man att ta ställning till något obegripligt erbjudande om ett telefonabonnemang eller nåt annat. Och om man inte bryskt ber dom dra åt pepparriket redan från början, får man ställa in sig på 10-15 minuters avbrott i något viktigare man höll på med.

Till råga på allt förefaller det också vara en bransch där många , i regel unga människor, får jobba mot underbetalning och ofta blir både utnyttjade och lurade.

Jag kan inte förstå hur seriösa företag kan tycka att detta är ett bra sätt att sälja sina tjänster eller produkter.Och om man nu tycker det kan man väl åtminstone använda sig av egna säljare som känner lite ansvar för det man säljer.

Det verkar finnas behov av en tydligare lagstiftning på det här området.

En kväll, under bästa sändningstid ,som det brukar heta, ringde det en kille och "erbjöd" mig att "utan kostnad" under en månad "prova" ett hälsopreparat som,enligt vad han själv sa, skulle göra mig piggare,gladare,vitalare och virilare och få mig att känna mig minst 20 år yngre. " Det enda du behövder binda dig för ...... o s v."

"Det kan jag inte ta på mitt samvete " sa jag.
"Vad menar du" sa killen.
"Jo" sa jag " hur skulle världen se ut om vi pensionärer var som du påstår att man blir av dina hälsopiller."
"Samhället förväntar sig att vi håller oss i skinnet, tar det lungt och sitter hemma framför TV:n och på sin höjd en och annan gång går på något pensionärsmöte eller i värsta fall deltar på någon shoppingresa till Ullared."

Klick ...

Inga kommentarer: