tisdag 3 mars 2009

Grattis Murre och Linköping

Det blev ett ordentligt generationsskifte när Muharrem Demirok på måndagskvällen ,av en enhällig fullmäktigegrupp, utsågs att efterträda Gösta Gustavsson efter 20 år som kommunalråd för Centern.

Är det förresten någon som kommmer ihåg vem det var innan dess.

Nej ,jag trodde väl det.

Tiden går så otroligt fort. Det känns inte som det var så länge sedan som jag själv, inte fullt lika ung, men ändå lika grön, för första gången klev in i stadshuset som nyvalt kommunalråd och till råga på allt, ordförande i kommunstyrelsen.

Man kunde se i allas blickar hur man undrande över vad det var för en gröngöling som så oblygt vågade sig in i maktens korridorer i det gamla ärevördiga, till stadshus omvandlade läroverket.

Jag minns hur den dåvarande kanslichefen Lars Gunnar Pedersén många år senare beskrev hur han upplevt det. "Där satt alla de stora gäddorna gapande och bara väntade på att få sätta i sig den lilla abborren. Men de satte snart i halsen". Jag vet inte om det möjligen var tänkt som en komplimang till mig eller mer som ett konstaterande hur det var på den tiden när yngre personer "släpptes ut ut på djupt vatten" i politiken.

Jag tror inte Murre löper samma risk. Dels har tiderna förändrats,dels vet nog redan de flesta som känner honom att han minsann inte är någon "liten aborre".

Jag är övertygad om att Muharrem kommer att göra ett bra jobb både för Linköping och för Centerpartiet. Det har han redan hunnit visa många prov på.

Så till dig Murre.
Innan du i din nya roll träder in i stadshuset. Läs vad som står över dörren. Det är kanske inte så många som tänker på texten som finns där och säkert ännu färre som vet vad den betyder.Det skrevs där när huset en gång i tiden byggdes till skola men må gälla även i dag.

"Initium sapientie timor domini" står det.

Fritt översatt från latinet betyder det ungefär "Herrans fruktan är vishetens begynnelse" eller tolkat till något modernare svenska:

"Ödmjukhet är vägen till visdom".

Jag gratulerar och önskar dig verkligen av hela mitt hjärta all lycka i det ansvarfulla uppdrag du betrotts av Linköpings medborgare och Centerpartiet.





.

1 kommentar:

Muharrem sa...

Tack för de värmande orden Roland. Det är inte lätt att axla denna roll, men jag ska göra mitt bästa. Satt förresten i Göstas stol idag som tidigare var Rolands stol. Det satt mycket historia och erfarenhet i den stolen.

Du har också helt rätt om ödmjukheten. Jag har länge blickat mot orden över porten, men kanske först nu förstått innebörden.