måndag 11 maj 2009

Centern på väg åt höger

Det är väl så man kan sammanfatta presskommentarerna från Centerns nu avslutade stämma i Örebro.

Och så kan man naturligtvis uttrycka det om man vill envisas med att beskriva politiken i en skala mellan två politiska ideologier som ingen längre förespråkar.

För egen del medger jag gärna att denna "högervridning" inte är något jag känner mig särskilt bekväm med.Med risk för att bli beskylld för att vara en bitter föredätting, tro jag inte att denna positionsförändring på sikt gynnar varken landet eller partiet. Dessutom tror jag att det inför det kommande valet är strategiskt feltänkt av partiledningen. Efter en lågkonjunktur och en ekonomisk kris svänger alltid den politiska pendeln tillbaka något.

Å andra sidan.

Att beskriva svensk politik av i dag i en skala som härrör från en tid då de två numera döda världsideologierna ,den råa oreglerade marknadsekonomin stod som motpol till en statsstyrd kommunism ,låter sig inte enkelt göras.

Dagens verklighet går inte att beskriva i termer som har sina referenser i en värld som de flesta männiksor idag bara läst om i historieböckerna.

Ett utmärkt exempel på hur trubbigt detta instrument är och hur värlsbilden förändrats är besluten om de mångmiljardbelopp som olika stater den senaste tiden pumpat in i bankerna.

Med min generations nomenklatur är detta en gigantisk statsreglering långt ut på vänsterskalan.Men denna globala förflyttning åt vänster har inte blivit föremål för så värst många tidningsrubriker.

Vad jag menar är att Centerns krav idag på en översyn av arbetsrätten, sett i perspektivet av hur det nu ser ut på arbetsmarknaden och för näringslivet, inte är något som lite förenklat kan placeras in på en politisk skala som är relaterad till det samhälle vi hade under första halvan av 1900-talet.

Därför kan man, om man vill ,hellre se förslaget mer som en pragmatisk åtgärd för att få hjulen att snurra lättare och därmed skapa förutsättningar för att bevara välfärden.

Inga kommentarer: