onsdag 29 oktober 2008

LK-datakrångel

Det händer då och då när man anlitar olika serviceföretag att man blir ombedd att besvara en kundenkät om hur man upplevt deras service.

Någon sådan enkät har jag aldrig behövt besvara när jag anlitat LK-data (Linköpings kommuns dataenhet).

Jag förstår varför.Man vill helt enkelt inte utsätta sig för den risken.

Sedan jag för två år sedan kvitterade ut min tjänstdator har den vid ett flertal tillfällen drabbats småfel och krångel som oftast visat sig höra ihop med det system man har för externa tjänstedatorer.När man vid något dussin tillfällen har ringt och blivit kopplad runt om samma problem,kört in tjänsedatorn 3 mil t.o.r till "lustiga huset" och hämtat den tillbaka 3 mil t.o.r bara för att upptäcka att man fått annat problem , blir man till slut vanmäktig. Tur att man har sin privata dator som, trots att den börjar bli till åren,nästan alltid går att lita på.

Jag vägrar tro att det är fel på LK-datas personal. De kan alldeles säkert sin sak.Det måste vara något fel på de tekniska och administrativa lösningar man valt.

Om man har så höga krav på datasäkerhet att det t ex inte går att plugga in vilken skrivare som helst utan att först lämna in datorn till en tekniker för "upplåsning" borde man väl också ha en serviceorganisation som kan hantera detta utan att kunden skall behöva fara som en skållad råtta.Betalar jag för att, utöver min egen dator, ha en bärbar tjänstedator vill jag också att den skall fungera utan allt för mycket krångel.Finessen med en bärbar dator är ju just att man skall kunna använda den var som helst.

En dator skall inte behöva dra mer bensin en el.

Finns det ingen som kan utmana LK-data ?

Inga kommentarer: